Mikalenta-potahování modelů

21. srpna 2008 v 20:12 |  Tipy a triky
Mikalenta - potahování modelů

I v dnešní době moderních potahových materiálů jako jsou nažehlovací fólie a tkaniny, airspan, litespan nebo vlies se najdou konzervativní modeláři, kteří doposud pracují s klasickým potahovým papírem. Jedním z potahových papírů je právě dnes již málo používaná a téměř zapomenutá mikalenta. Ve srovnání s hojně používaným modelspanem má pár příjemných vlastností - s časem téměř nekřehne a je levná, bohužel má i jednu nevýhodu - dodává se jen v jedné gramáži. Rád bych zde dal k dispozici, zejména mladším modelářům, nebo těm, kteří to chtějí s papírem zkusit, obecné rady, praktické zkušenosti a osvědčené postupy, které jsem v průběhu řady let s tímto papírem získal.
Charakteristika potahového materiálu
Mikalenta je potahový papír, jehož vlákna jsou výrazně orientována v jednom směru. Dodává se buď v barvě bílé nebo obarvený v různých odstínech.
Oblast použití:
Mikalentou jsem potahoval různé typy modelů od malých s motory na oxid uhličitý, přes A1, RC házedla, elektrolety až po dvoumetrový větroň. Pevnostní i váhou papír pro tyto modely vyhovuje, u větších se vyplatí potah ze dvou vrstev s vlákny orientovanými většinou na kříž.

Příprava papíru
Začíná již při jeho koupi - upřednostňuji vždy archy srolované před složenými, neboť případné přehyby přes vlákna se i přes následné úpravy nedají téměř odstranit a nepřispívají po potažení k pěknému vzhledu modelu.
Nebarvený papír
Před vlastním potahováním jej připravuji následujícím způsobem - nastříhám pásy podle rozměrů potahovaných dílů, vlákna jsou orientována rovnoběžně s delší stranou potahovaného dílu. Na konce pásu nalepím lakem nebo kanagomem obyčejné uzenářské špejle. Po zaschnutí papír z obou stran protáhnu vodou a zavěšený nechám vyschnout. Poté pás z obou stran přežehlím, žehličku nastavím na teplotu mezi silon a hedvábí.

Barvený papír
Papír nastříhám na pásy příslušné velikosti a z obou stran přežehlím.

Potahování
Před potahováním kostru modelu nalakuji dvěma vrstvami zředěného lepicího laku, každou vrstvu přebrousím papírem zrnitosti 400-600. K ředění se mi osvědčilo speciální ředidlo nitrocelulózových nátěrových hmot vyráběné například Severochemou Liberec nebo podnikem Colorlak. Jednou jsem použil ředidlo C 600 a naředěný lak mi, bez ohledu na teplotu a suchý vzduch v místnosti, zbělal spolu s prolakovaným potahem. K nápravě naštěstí stačilo přetřít díl lakem rozředěným výše zmíněným ředidlem a vše bylo v pořádku.
Potah křídel začínám spodní stranou. Papír přiložím, vyrovnám a postupně přilakuji zředěným lepicím lakem. Během lepení se snažím papír udržet mírně napnutý a bez vrásek - pomáhám si i jeho přichycením tenkými špendlíky. Při potahování křídla s klenutým profilem papír k žebrům přilepím důkladně, aby se při pozdějším vypínání neodlepil. Po zaschnutí papír na náběžné a odtokové hraně oříznu opravdu ostrou žiletkou, přetřu lakem a prstem přihladím. Podobně polepím i vrchní stranu křídla. Na okrajových obloucích si při postupném napínání papíru mnohdy pomáhám jeho postupným nastříháním.
Podobný postup používám i při potahování výškovky a směrovky.
Trup potahuji v závislosti na jeho tvaru jednotlivými pásy papíru, které bìhem lepení napínám a rovnám. Při polepování ploch tvořených plnou balsou se může stát, že na přilakovaném papíru se chvíli před úplným uschnutím objeví drobné vrásky. Přihladím je prstem a během dalšího vysychání a lakování zmizí.

Lakování
Nosné plochy lakuji většinou třikrát až čtyřikrát ředěným napínacím nitrolakem, poté dávám dvě vrstvy zaponového nebo vrchního lesklého laku, každou vrstvu po důkladném zaschnutí opatrně přebrušuji papírem o zrnitosti 400-600.
Trup lakuji čtyřikrát až šestkrát zaponem nebo lesklým lakem, každou vrstvu rovněž opatrně přebrousím.

Dvojitý potah
Je vhodný zejména na větší modely. Články v časopisech většinou uvádí lepení druhé vrstvy papíru s vlákny o 90° pootočenými oproti vrstvě původní. Já vyzkoušel lepit obě vrstvy s vlákny orientovanými rovnoběžně a i toto řešení z pevnostního hlediska vyhovovalo (alespoň mně).
První vrstvu papíru nalakuji dvakrát napínacím lakem, nechám důkladně zaschnout. Poté přiložím a srovnám druhou vrstvu (s vlákny orientovanými dle potřeby) a přilakuji ředěným lepicím lakem. Přitom se snažím vyvarovat různých bublin a přehybů, které štětcem okamžitě přihlazuji. Jelikož takto lepený potah vysychá poměrně dlouho, urychluji schnutí opatrným pofoukáním obyčejným fénem. Poté normálně dle potřeby potažený díl lakuji napínacím lakem a zaponem či vrchním lesklým lakem.
Takto vytvořený potah někteří kolegové používají i na velkých motorových modelech.

Opravy protrženého potahu
Menší trhliny opravuji přímo na letišti. Protrženou část špendlíkem nebo jehlou srovnám a opatrně zakapu buď samotným ředidlem (u malých trhlin má výhodu v tom, že při pečlivé práci není opravené místo téměř znatelné) nebo lepicím lakem a nechám pár minut zaschnout.
Větší trhliny slepím lepicím lakem jen provizorně, případně je zpevním páskem přilakovaného papíru, který na létání nosím spolu s lakem a ředidlem v servisní bedýnce. Doma pak poškozenou část potahu vyříznu ostrou žiletkou, místo znovu potáhnu a lakuji stejně jako původní potah.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 bossi bossi | E-mail | 10. června 2009 v 9:13 | Reagovat

zdravim, rad bych se zeptal, kde se v dnesni dobe da mikalenta jeste sehnat... litam od certa k dablu, protelefonoval jsem majlant, ale kde nic, tu nic... pokud mate nejaky zdroj, chtel bych vas pozadat o jeho "prozrazeni" :-) Dik. TB

2 Tonda Tonda | E-mail | 17. června 2009 v 21:00 | Reagovat

[1]: Pokud sháníš mikalentu tak se ozvi mám jí poměrně dost.

3 boris boris | E-mail | 28. června 2012 v 7:29 | Reagovat

[2]:Ahoj Tonda! Prosim o adresu, koupil bych Mikalentu, zdravim Boris

4 boris boris | E-mail | 27. listopadu 2012 v 22:08 | Reagovat

[2]:Potrebuji Mikalentu a rad ji koupim
Boris

5 Marcushof Marcushof | E-mail | Web | 21. července 2018 v 10:28 | Reagovat

Другое, гораздо более цивилизованное решение проблемы размещения строителей на объекте – это временное жилье. http://www.buildingg.byethost33.com/ Сейчас доступно большое количество предложений о продаже бытовок различной конструкции. Но, пожалуй, наибольший интерес для строительных организаций представляет продажа блок контейнеров.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama